Părintele Arsenie: Folosul pomenirii la Sfânta Liturghie

Autor
Arhimandrit Ioanichie Bălan
Tipar
Articol
Topic
Duhovnici și Învățături
Sfaturi, Rugăciuni și Învățături
Viața Creștinului Ortodox

Să căutați să fiți pomeniți la Sfintele Liturghii. Pentru că se pune, dragii mei, în Sfântul Sânge, părticica aceea cu numele tău. Și se spune așa de preot: „Spală, Doamne, păcatele celor ce s-au pomenit aici, cu cinstit Sângele Tău, pentru rugăciunile sfinților Tăi”. Și se pun toate de pe disc, în potirul cu Sfântul Sânge: Și vă dati seama, unde poți să fii, chiar dacă ești mort, chiar dacă ești viu, ești salvat; se pomenește și pentru morți și pentru vii. Și cât te costă? Căutați să fiți pomeniți la Liturghie. Fie că vă cunoaște un preot sau vă cunoaște duhovnicul, fie că frățiile voastre dați la Liturghie, dar să fiți pomeniți. Asta e totul.

Liturghia nu este o lucrare omenească, dragii mei. Nici îngerească. E direct divină! Pentru că nu poți tu să transformi acolo. El este Cel ce este! Și dacă ar fi cu putință să se deschidă cerurile și chiar tavanul Altarului, n-ai vedea în cer mai multă lumină și mai multă așezare cum este în Sfântul Altar, cu îngerii, căci Hristos este cu noi. Noi chiar avem o rugăciune, când facem Vohodul: „Și fă, Doamne, să intre cu noi și îngerii care îți slujesc împreună cu noi!” Deci, preotul are autoritate. Pentru că ei sunt acolo: o gloată de îngeri! E Hristos, ce te joci?! Deci, căutați să fiți pomeniți la Liturghie.

 

Ieromonah Galaction Zelig: VALOAREA SFINTEI LITURGHII

Autor
Ieromonah Galaction Zelig
Tipar
Articol
Topic
Duhovnici și Învățături

În ceasul morţii, Sfintele Liturghii ascultate cu atenţie şi evlavie vor fi un izvor de mare mângâiere.

Fiecare Sfântă Liturghie mijloceşte iertarea păcatelor tale la dreptatea lui Dumnezeu.

Orice Sfântă Liturghie ascultată cu atenție îţi poate uşura pedepsele vremelnice datorate păcatelor.

La Sfânta Liturghie ţi se iartă păcatele lesne iertătoare pe care nu le-ai spovedit şi de care te căieşti.

Prin Sfânta Liturghie ascultată cu evlavie este micşorată dominaţia diavolului asupra ta.

Liturghiile ascultate de tine în viaţă, valorează mai mult decât cele oferite de alţii pentru tine după moartea ta.

Prin ascultarea Sfintei Liturghii eşti ferit de multe primejdii şi nenorociri neaşteptate.

Cu fiecare Liturghie bine ascultată îţi vei uşura şi scurta suferinţele vremelnice de după moarte.

Sfânta Liturghie este Jertfa cea mai puternică, cea mai folositoare, care întrece toate rugăciunile, toate faptele bune, precum şi toate faptele de căinţă şi negreşit îşi face efectul pentru toate sufletele prin puterea sa proprie şi imediată.

Orice Sfântă Liturghie ascultată cu evlavie, îţi dobândeşte o mai mare slavă în Cer.

Şi fii atent: prin Sfânta Liturghie ascultată cu evlavie îţi vor fi binecuvântate toate afacerile şi interesele chiar pământeşti.

Dacă am cunoaşte valoarea divină a Jertfei Sfintei Liturghii, cât zel, câtă râvnă am folosi pentru a o asculta cu cea mai mare evlavie, credinţă şi atenţie.

Sfânta Liturghie este fapta cea mai sfântă a credinţei creştine, nu ai putea să faci nimic spre marea slavă a lui Dumnezeu şi ceva mai de folos pentru sufletul tău, decât ascultarea cu credinţă şi evlavie cât mai des a Sfintei Liturghii.

Se dobândesc mai multe merite ascultând cu evlavie o singură Sfântă Liturghie, decât dacă împărţi la săraci toată averea proprie sau mergi în pelerinaj în toate locurile de pe faţa pământului.

Cine ascultă cu evlavie Sfânta Liturghie, Dumnezeu îi va trimite în ultimele clipe ale vieţii sale atâţia din sfinţi pentru a-l mângâia şi ocroti, câte Sfintei Liturghii a ascultat cu evlavie în viaţa lui pământească.

Sfânta Liturghie fiind o Jertfă dumnezeiască, valorează cât Însuşi Dumnezeu.

Ieromonah Galaction Zelig

Pr. Dr. Docent Mihai VALICĂ: Creștinul între Sfântul Potir și lingurița necredinței

Autor
Pr. Dr. Docent Mihai VALICĂ
Tipar
Editorial
Topic
Duhovnici și Învățături

Slujirea ca preot sau episcop a Sf. Liturghii fără credința puternică a prezenței reale a lui Iisus Hristos sub forma pâinii și a vinului nu este altceva decât o ceremonie de ruinare a sufletului personal și comunitar, ba chiar a universului, dacă ne gândim la aspectul cosmic al Sf. Liturghii.

Acolo unde este Hristos real euharistic, nici un microb sau boală molipsitoare nu-și are locul, întrucât Sf. Împărtășanie este foc mistuitor, deci „sterilizator dumnezeiesc”.

Cel care gândește altfel este clar, că a eșuat în necredință și reduce ființa teologică a omului doar la conținutul său fizic, material devalorizându-l astfel din ontologia sa iconică, liturgic-eclezială și-l transformă într-un subiect de biologie, de epidemiologie, deci, într-o problemă medicală.

În acest context, creștinul în fața Sf. Potir este văzut exclusiv ca un rezultat al reacțiilor psihico-fizico-chimice ale creierului și ale pântecelui. Privit din această perspectivă, orice activitate spirituală a omului devine la fel de inteligibilă și previzibilă precum mecanismul digestiei. Conform acestei gândiri, înseamnă că creierul produce inteligența, rațiunea și mintea, la fel cum ficatul secretă bila. Dispare complect taina Persoanei și prezența proniatoare a harului lui Hristos și chiar dragostea lui Dumnezeu Tatăl, iar de împărtășirea Sf. Duh prin Sf. Taine nici nu mai poate fi vorba…!

Eșecul unei astfel de gândiri – strict de igienă medicală – corespunde unei gândiri seculare acute. Dacă sunt și preoți care consimt pastoral la astfel de propuneri de igienă liturgică, atunci eșecul unei educații teologice post-revoluție este vizibil, erodarea conștiinței preoțești este catastrofală, egală cu pierderea credinței și cu transformarea Bisericii într-o instituție de prevenție epidemiologică. 

„Manierele bune și față de Dumnezeu” nu-și au locul aici, întrucât, a împărtăși cu aceeași linguriță pe toată lumea nu este o lipsă de maniere față de Dumnezeu sau față de oameni, ci o întărire a comuniunii frățești.

Clericul care renunță la tradiția sfântă liturgică de veacuri și inventează lingurița necredinței, în locul Sfintei Lingurițe, pune o gravă barieră psihologică și îl așează pe creștin sub lupa microbiologiei, unde-l uită în laboratorul vegetativ, în loc să-l ducă pe drumul îndumnezeirii.

Nu mai este o chestiune de meditație filosofică sau teologică constatarea, că Biserica Ortodoxă și lumea, în general, trece printr-o criză morală, cauzată de răsturnări de valori perene.

Societatea, din păcate, continuă să elimine și să nesocotească valori ale Sf. Scripturi și ale Sf. Tradiții, valori morale și spirituale, introducând nonvalori raportate la lumea seculară și la globalizarea fără de Hristos și împotriva lui Dumnezeu.

Acestea produc o dezorientare completă, induc panica incertitudinii, a îndoielii, a fricii, a necredinței și provoacă o gravă criză a lipsei de sens.

Pr. Dr. Docent Mihai VALICĂ
Parohia Ortodoxă Sfânta Treime, Vatra Dornei

Articole Recente